maandag 9 juni 2008

VEENS LAWAAI

Sinds 2000 werden er regelmatig Sixties Revival concerten in Veenendaal georganiseerd, in eerste instantie door Sjerrie Nijenhuis en Jan Slagman.

De meesten heb ik bezocht, en ben daar een aantal oude bekenden en onbekenden tegengekomen.

As2o3 - Hey Joe - Live @ Lampegiet 2001


As2o3 - Dancing in the Street - Live @ Lampegiet 2001


As2o3 - Mr.Spaceman - Live @ Lampegiet 2001


As2o3 - The World Was Mad Today - Live @ Lampegiet 2001
The World Was Mad Today (Ernst Kraft van Ermel)


Eén van de resultaten was de samenstelling van onderstaande dubbel CD met opnames van allerlei Veenendaalse bands uit het begin van de jaren zeventig.

De opnamen zijn door Peter van Dijk en Jan v.d. Pol gemaakt met de Akai-recorder van Peter.
Peter kan zich niet meer herinneren wat er precies allemaal opgenomen is, maar het was een dag/avond in 'De Pomp' waarop veel door verschillende "formaties" is gespeeld.

De optredens vonden plaats op 2 maart 1974.

O.a. door een formatie waarbij Berend v.d. Wolf als een soort Long Tall Ernie optrad.
Er stond een oud harmonium op het podium en dat is door Berend, in samenwerking met Albert Kingma, in elkaar gemept.

Diezelfde dag is er inderdaad ook door Herbert de Jonge en Job Dorpema gespeeld, het waren allemaal sessies.

Een dag na het optreden in de Pomp moest ik tijdens een mis fluiten, op een zaterdag.
Tijdens het optreden in de Pomp speelde Kees van de Klift bas op een gewone guitaar,
Herbert de Jonge speelde op een harmonium, halverwege ging er een blaasbalg aan.
(Job Dorpema)

Al eerder heb ik een aantal opnames overgenomen van Kees van Hardeveld,
nummers van As2O3 uit 1965, 1966 en 1968.

Kees had ook opnames van Quibus 5 en Nevada Smith, een van de laatste bands van de legendarische Veenendaalse gitarist Jan van der Wolf.

SNOWY WOOD: Peter v Dijk, Kees vd Klift, Kees van Hardeveld
Ook opnames van Kriterium, Snowy Wood en Sabah zijn bewaard gebleven.

Zelf heb ik ooit opnames gemaakt in de Soos bij de Brugkerk van een optreden van Auke Ozinga en Dick Schoonderbeek.

Het optreden van de Amerikaanse folklegende Derroll Adams in de Soos kon ik ook vastleggen.

Maar hier dan de opnames van de Veens Lawaai dubbel CD:

Zoals je ziet zijn er nog ontbrekende stukjes in de puzzel, mocht iemand meer informatie hebben dan wil ik dat graag horen.




VEENS LAWAAI - Disk 1:

SABAH - 1972
1.
2. Wild Horses
3. Willin’
4.
5. B.B. Class Road
6.
7.

Muziekavond in ‘De Pomp’, 1974, opgenomen door Peter van Dijk.

MODUUL ’72
8. ?
9. Finale

- Job Dorpema - Dwarsfluit
- Herbert de Jonge - Orgel
- Kees van de Klift - Gitaar
- Paul Niesing - Bas
- Peter van Tuil - Drums























TOWN HOUSE

10. Willin’
11. Sustain the Farmers
één van de weinige eigen nummers 
die in Veenendaal gecomponeerd zijn.
12. She Belongs to Me
13. Take it Easy
14. Holy Cow
15. ?
16. Six Days on the Road

- Peter van Tuil - Drums
- Kees van de Klift - Gitaar
- Paul Niesing - Bas
- Auke Ozinga - Zang


Opgenomen in het Dorpshuis in Amerongen

SPECTRUM
17. Down to the Nightclub
18. Sonny

VEENS LAWAAI - Disk 2:

1. ‘Spectrums’ Blues in C
2. Better and Soon
3. You 're still a young man
4. ?
5. Feeling stronger every day

SPECTRUM
- Peter van Tuil - Drums
- Kees van de Klift - Gitaar
- Patrick Hess - Trompet
- Jef Slijderink - Tenor Sax
- Leo Henninger - Slaggitaar
- Charlie Angenois - Bas
- Winny Hagenbeek - Zang



Bandnaam onbekend
- schijnt een gelegenheidsformatie geweest te zijn.
6. Boom, Boom
7. Hello Josephine
8. Stukje met fluit
9. Stukje met mondharmonica
10. Susie Q
11. (fade in) Hello Josephine
12. even schelden

- Berend van de Wolf - Zang, Harmonica
- Peter van Tuil - Drums
- Kees van de Klift - Gitaar
- Paul Niesing - Bas
- Peter van Dijk - Orgel

Op nummer 9 speelt Berend mond­harmonica

13. Down to the nightclub
14. Eigen nummer van Spectrum in 3 delen

Jef Slijdering:
Wat gedachten over de popmuziek in het het Veense.

Mijn muzikale lessen beginnen op de privé muziekschool van Gijsbert van Zanten met blokfluit klarinet en saxofoon.
Als ik naar de M.U.L.O in Ede ga is daar een drukke muzikale bedrijvigheid, veel meer dan in Veenendaal.
Er wordt gespeeld op oude legerversterkers en ik word gevraagd voor de band Moonlight Soul.
Charlie Angenois speelt daar bas op een Spaanse gitaar met vier snaren.
Leo Henninger speelt op de elektrische gitaar.

In Veenendaal komen in de Katholieke Kerk de zogeheten Beatmissen van de grond.
Bandleider Rob de Vos vraagt mij saxofoon te spelen in het kerkbandje “De Salvatorband”.
Rob de Vos weet mijn interesse voor de basgitaar te wekken, hij is een veelzijdige muzikant met een eigen basstijl die ik het best kan om­schrijven als onstuimig en solistisch.
Gerard Pas speelt gitaar.
Gerard Faber drums en veel later doen ook Peter van Tuil en Kees van de Klift soms mee.
Na afloop van de mis veel tijd voor het spelen van een blues, met veel kabaal.

Op school in Veenendaal leer ik Peter van Tuil kennen, hij vertelt mij dat hij drummer is en neemt mij mee naar de oefenruimte aan de Brinkersteeg.
In de hoek staat een Egmond basgitaar.
Ik grijp mijn kans en samen met Peter spelen we als er een lesuur van school uitvalt.
De basgitaar koop ik van Peter van Dijk.

Ook koop ik een oud drumstelletje van Arie van de Kraats.
Hij is de drummer van de Arrow­heads, een bandje waar ook Hans Demoed in speelde.
Het drumstelletje heb ik inderdaad gebruikt bij De Vooruitgang.
Met de groep De Vooruitgang hadden we groot succes op het C.L.V. omdat ze volgens mij de muziek van Han Troost niet begrepen.
Han speelde met Jan Pilon en Dik Schoonder­beek o.a. het nummer ‘Opa’s eerste rijles’, en wij speelde vol overgave ‘Daar was laatst een meisje loos’.
Niet genoemd door Jan de Boer is Jan Geluk op wasbord.
Een enorme steun voor de ritmesectie.
Met Peter van Tuil beland ik weer in Ede op school en kom wat oude bekenden tegen
waar­onder Leo Henninger en Charlie Angenois.
(Jef Slijderink)

Paul Niesing
Wat technische informatie betreffende
de gebruikte instrumenten:

Kees van Hardeveld: Fender precision
Kees van der Klift: Elite gitaar later Hägstrom
Peter van Tuil: Drumstel Gretch, gekregen voor zijn verjaardag van zijn ouders.
Paul Niesing: Basgitaar, merk Burns (heel bijzonder).
Leo Henninger: Speelt op semi-accoustische gitaar, merk Höffner.
Charlie Angenois: Een Japanse bas, merk Dia, versterker is een Selmer.
Hans Hiensch: Viscount orgel.

Versterkers van te klein formaat volgens de laatste mode werden in een grotere behuizing gebouwd.
Zo speelde Kees van Hardeveld op een ‘Geloso’ versterker in een imitatie Marshall kast.
Is dit nu niet echt iets voor Veenendalers?

Een mening.
In Veenendaal stond de kwaliteit van de pop­muziek op een laag pitje.
Er waren geen mensen die goede nummers konden schrijven en teksten maken.
Natuurlijk moest je alles met je instrument maar zelf uitzoeken en experimenteren.
Maar de grote jongens kwamen toch uit de Randstad.
Indische jongens van toen hadden een bredere akkoorden kennis, zij speelden akkoorden in een andere zetting.
Charlie was een natuurtalent maar werd niet toegelaten op het Conservatorium, daar werd namelijk nog geen moderne muziek gedoceerd.
Nu geeft hij zelf les aan het Conservatorium en begeleidt samen met Cor Bakker alle groten der aarde.
Jan van der Wolf heb ik nooit zien spelen maar ik zou weleens willen weten met wie ik hem zou moeten vergelijken wat stijl betreft.
Was hij werkelijk zo goed?

De Vooruitgang was een hele leuke ‘Anti-Band’.
Er is volgens mij in ‘De Ruif’ in Veenendaal aan de Nieuweweg ook veel gebeurd op muziekgebied.
(Jef Slijderink)

Jan van der Wolf
De boerderij aan de Brinkesteeg werd gehuurd door Johannes Factotum, waarin naast Rob de Vos meespeelde: IJnze den Hengst, Peter van Tuil, Jaap Pilon en Henk de Haas, zoon van de groenteboer op de Jan Steenlaan.

Ik heb zelf ook enkele keren met Jan van der Wolf gespeeld, maar dat was altijd in los verband.

Eénmaal in de Pomp, maar dat optreden hebben we op ‘t laatste moment afgelast.
Dat ging als volgt:
Jan was toen al een (nog) levende legende, en we zouden een optreden verzorgen op een muziekdag, waar diverse bands zouden optreden.

We waren als laatste ingepland (top of the bill!) maar de jazzband voor ons (ik geloof met Paul van Kreel op drums) rekten hun optreden zo lang, dat er voor ons nog maar een hele korte tijd overbleef (strenge sluitingstijd toen).

De organisatie wilde echter niet ingrijpen, en omdat we er niets voor voelden om een geamputeerd repertoiretje te spelen hebben we onze spullen gepakt.
(Rob de Vos)

Johannus Factotum:
Johannes Factotum was wel een bandje met veel lyceum gangers, maar Peter van Tuil zat volgens mij op de LTS, dus echt elitair was het toch niet.
De band is begonnen in 1968 en heeft zo’n 2 jaar bestaan, met veel oefenen en een aantal leuke optredens.
Overigens was de eerste pianist één van de jongens van van Zanten van de markt, maar die is verwijderd nadat hij herhaaldelijk te laat kwam of zelfs helemaal niet kwam opdagen.
Rob de Vos - basgitaar
Peter van Tuil - drums
IJnze den Hengst - gitaar
Jaap Pilon - zang
Wim van Zanten - piano

(Wim van Zanten was een zoon van Gijsbert van Zanten, de muziek­leraar die op de markt woonde).

Na Johannus Fac­totum werd er nog doorgespeeld op de Brinkersteeg, o.a. met Jan van der Wolf.
Dat (her)optreden van Johannus Factotum kan ik mij heel goed her­inneren.
Met The Blues Company speelden wij elke maand in Theatercafé Hofplein, het café van Frans Pilon en Peter Baten. Wij nodigden dan regelmatig gasten uit.
Ik heb toen gezocht naar o.a. IJnze de Hengst maar kon hem niet op­sporen.
Ik heb later begrepen dat hij niet meer wil spelen.

We hebben toen met de volgende formatie gespeeld in het Hofplein:
Rob de Vos - basgitaar
Peter van Tuil - drums
Jaap Pilon - zang
Kees van de Klift - gitaar
Peter van Dijk - toetsen


We hebben ook nog een keer een gastoptreden gehad met Bram van Soest en Kees van de Klift.
Daar kwamen nogal wat oude bekenden op af.
Was best leuk dat soort gastoptredens, iets losser als een officiële reünie.
(Peter van Dijk)

Wat Rob aanhaalt over dat optreden in de Pomp klopt.
Hij was zeer verbolgen dat er geen tijd meer was om te spelen.
Jef weet dat ook nog wel. Er werd aangekondigd dat die band waarover hij sprak 1 uur zou spelen waarna hij uitriep " 1 uur !!!!!!!" en vervolgens niet meer wilde spelen.
(Peter van Tuil)

Wat Jan van der Wolf betreft, hij heeft ook gespeeld in een band met Jaap Drupsteen (bas)
en Mik Thoomes.
Cor Lagerweij had een onconventionele baskast gebouwd die vreselijk ‘clipte’.
Job omschrijft de muziek als ‘de trage versie van Electric Ladyland’ en heeft een aantal oefensessies meegemaakt.
Met deze band werd de prestigieuze Wessel Ilcken­prijs in de wacht gesleept.
(Ik heb hier niets over kunnen vinden, volgens mij klopt dit niet).
(GD)

Er schijnt kort een band bestaan te hebben die Sex & Seven heette.
In die band zaten o.m. Hans ‘Patat” (Slotboom), Henk Stoffer op drums en waarschijnlijk
Koen van Engelenburg.
Bert Prins heeft de band zien optreden in Eltheto, waar ze een cover speelden van Satisfaction.
Later speelde Henk Stoffer regelmatig in de Instuif en de Ruif, samen met Frans Davelaar (zang), Han op de Woerd, gitaar en Wim van Burken (gitaar/zang) in Relax.
Toen ik op een revival optreden Henk Stoffer naar Sex and Seven vroeg, kon hij zich er niets van herinneren.
(Bert Prins - Gerard Davelaar)

Frans van Tuil
(18-07-2008)
Erg bedankt voor je tip over de weblog met muziek uit de jaren 60 en 70 in Veenendaal.
Veel herkenbare dingen, ook veel grijze gebieden voor mij.

Zo wist ik niet meer dat de Soos naast de Brugkerk omgedoopt werd tot Moduul, maar wel een o ja... gut... ik was daar bij, bij het verzinnen van die naam.

Ik ken jou vooral van de Ichthus, beetje erg gristelijke school, en van de Soos, waar je aankwam met o.a. The Incredible Stringband, John Mayall, Dr. John etc.
Voor mij muziek van de (Veense) underground.
De muziek die in de Soos gedraaid werd heeft wel mijn muzikale voorkeuren bepaald.
In mijn milieu en bij mijn vrienden kende niemand deze muziek.

Kees vd Klift - Jan Pilon
Ik was af en toe bij optredens van de band van Kees van de Klift uit Overberg, en ook Henk de Haas herinner ik me nu ook.

Hij voetbalde in hetzelfde welpen-kampioenselftal van VRC en van de CNS 1-school van meester Dillingh, samen met o.a.
Dik van de Bovenkamp, Jaap Dillen en Arie Schans.

Leuk dat op de site het fotootje staat van een politieke bijeenkomst in de Soos, met mij als een van de deelnemers.
De foto heb ik overigens zelf al, uitgeknipt uit de Rijnpost of de Vallei.

Fien kende ik ook, zat die niet in mijn klas?
Zijn jullie nog getrouwd of bevriend?
Gerda van de Bovenkamp, haar vriendin, was mijn overbuurmeisje.
Jullie hadden zo'n apart groepje, een clan, een stelletje deugnieten.
Ikzelf was een brave borst van de Larikslaan, maar stond wel open voor de underground-cultuur.
Op mijn 19e jaar ben ik uit Veenendaal weggegaan.
Ik ging Nederlands studeren in Den Haag.
Jarenlang in Leiden gewoond en gewerkt en nu alweer 7 jaar in Enschede, als docent NT2.

Rob de Vos herinner ik me ook nog, die rossige  bard.
Ook de beatband in de katholieke kerk waartegen Gerard Reve fulmineerde.
Die woonde toen op de Boslaan en keek uit op het klaslokaal van meester Klomp die met de klas psalmen zong.







































Verder deed ik wel eens wat voor de Wereldwinkel, staat ook op de weblog.
Daarop staat eveneens dat Mik Thoomes jazz speelde.
Ik weet nog goed dat hij met zijn band in nota bene de Petrakerk een soort free jazz-concert gaf, met een hoop herrie.
Ik geloof niet dat veel mensen het konden waarderen.

Ondanks dat ik al meer dan 35 jaar buiten Veenendaal woon, ben ik nog steeds geïnteresseert in m.n. oud-Veenendaal.
Ik verzamel oude foto's, oude documenten.
(Frans van Tuil aan Gerard Davelaar)

Ik ben ook bij de Kerst-inn bijeenkomst in de Petrakerk geweest, een revolutie op zich!
Degenen die op de foto bij het artikel staan zijn:
Jakob Brederveld, Pieter Anbeek, Cees Croes en Wim van Manen.
We moeten toen veel overredingskracht gehad hebben om de kerkeraad zover te krijgen muziek van die tijd in de kerk te mogen laten horen!
(Nel van Reenen)

MINISINK TOWNHOUSE
Een duo bestaande uit Auke Ozinga (vocal, gitaar) en Freek Berrier (toetsen, naar Attraction), in 1972 komen Mary Hehuat (bas), Leo van de Ketterij (gitaar, ex-Shocking Blue, naar L & C Band) en Cees Meerman (drums, ex-Temple, naar Smyle).

Popgroep Minisink Townhouse bevat leden uit o.a. de bands After Tea, Brainbox en Shocking Blue. Upstairs 52 is de enige single die de band uitbrengt.
Ilja Gort gaat vervolgens korte tijd verder met de groep Twelve O'Clock.

In 1972 werd Minisink Townhouse begeleidingsband van de zanger Jody Purpora (Taxfree).

In de Trident Studio te Londen nam Purpora met Minisink Townhouse het nummer "You sure look good to me" op, een compositie van Purpora en Van de Ketterij (Pink Elephant-label).

Single:
Upstairs 52/Found a home, Philips 6000060 (1972)

Jody Purpora:

You Sure Look Good To Me/Count Your Blessings (Pink Elephant)


https://www.youtube.com/watch?v=Hi1CQx8icvQ

1 opmerking:

BvanGodlos zei

Het verhaal over Jan vd Wolf op die begraafplaats, ken ik ook.
In Nevada Smith zaten o.a. zanger Dirk Kuipers, gitarist Henk vd Berg, toetsenist Ronnie vd Kerkhof, drummer Kees en Jan vd Wolf. Ze speelden inderdaad Race with the Devil in een onmogelijk tempo.